Tüketici Mahkemesine Nasıl Başvurulur?

Tüketici Mahkemesine Nasıl Başvurulur?
Tüketiciler Aldıkları Hizmetin Kusurlu Çıkması Halinde Tüketici Mahkemelerine Başvurmalıdırlar. Böyle bir durumda hizmet alan kişilerin tüketici mahkemesine nasıl başvurulur

Tüketici Mahkemesine Nasıl Başvurulur? Tüketici Hakları Mahkemesine Nasıl Başvurulur? Tüketici mahkemesine başvuruda bulunmak herhangi mal ya da hizmet alan kişilerin kusurlu olması halinde söz konusu olabilir. Satıcı kişiler ve firma arasında doğan anlaşmazlıkların çözüleceği kurum tüketici mahkemesidir.

Mahkemede tüketici hakları kanununa göre hareket edilir. Günümüzde pek çok kişi bu hakkının var olduğundan dahi habersizdir. Haberleri olmaları halinde bile firmalar tüketicilerin bu haklarına erişmesi konusunda zorluk çıkarabilmektedirler. Örneğin; firmalar bazı durumlarda sattıkları ürünün arkasında durmayabilir ve iade değişim gibi işlemleri yapmamak için zorluk çıkarabilirler.

Tüketiciler Aldıkları Hizmetin Kusurlu Çıkması Halinde Tüketici Mahkemelerine Başvurmalıdırlar. Böyle bir durumda hizmet alan kişilerin tüketici mahkemesine nasıl başvurulur sorusunu sormalarında fayda vardır. Tüketici Hakem Heyeti ya da Tüketici Mahkemesi devreye girdiği zaman sorun hukuki yollardan çözüme kavuşturulmuş olacaktır.

Hangi Durumlar Söz Konusu Olduğunda Tüketici Mahkemelerine Başvurmak Gerekir?

Tüketici mahkemesine başvuru dilekçesi yazılmadan önce kişilerin kendi durumlarının hak kapsamında olup olmadığını öğrenmeleri gerekmektedir. Aşağıdaki durumlar söz konusu olduğu zaman tüketicilerin mahkemeye başvurma hakkı bulunur;

  • Alınan ürün bozuk çıktıysa,
  • Ürün üzerinde kırıklar, çatlaklar gibi hasarlar bulunuyorsa,
  • Ürünün dokusu, şekli, kokusu, ağırlık ve ebat kriterleri belirtildiği gibi çıkmadıysa,
  • Ürün sahip olması gereken özelliklere sahip değilse.

Ayıplı Ürün Satışı Yapmak Kanunen Yasaktır

Yukarıdaki durumlar söz konusu olduğu zaman, davaya konu olan ürün ayıplı mal statüsünde değerlendirmeye alınır. Ayıplı ürün satışı yapmak kanunlarımıza göre yasaktır.

Böyle bir durum söz konusu olduğu zaman satışı yapmış olan kişinin ürünü iade alma zorunluluğu bulunur. İade yapılamıyorsa, değişim yapılabilir yahut tüketicinin parası geri iade edilebilir.

Hangi Tüketici Mahkemesine Başvurmalıyım?

Bazı durumlarda firmalar bu seçeneklerden hiç birini çözüm olarak sunmayarak tüketicileri zor durumda bırakabilmektedirler. Tüketiciler sorunu çözemedikleri hallerde Tüketici Mahkemeleri’ne başvurarak sorunlarını çözebilirler.

Tüketici mahkemesi başvuru durumu takip edilmelidir. Mal ve hizmet bedelinin 2024 yılı için; 104.000 Türk Lirası üstünde bulunan uyuşmazlıklarda Tüketici Mahkemeleri yetkili kurumlardır.

Tüketici Mahkemesine Nasıl Başvurulur?

Alışverişte çok farklı alternatiflerin ortaya çıkması ile birlikte ve buna ek olarak kötü niyetli kişilerin insanların haklarını elden almasına sebep olan faaliyetlerin artması sonucu tüketici ile satıcı arasında hukuki açıdan bazı uyuşmazlıklar söz konusu olmaktadır. Sayıları giderek artan bu uyuşmazlıklar ile ilgili sorunlar tüketici mahkemelerinde değerlendirilerek çözüme kavuşturulur. Öncelikle mahkemelerin en sık karşılaştığı vakalar mal ve hizmette yaşanan ayıp ile ilgili konuların bu mahkemelerde görülmesi sağlanıyor. Bir diğer konu ise alıcı ile satıcı arasında imzalanmış olan sözleşmeler üzerinden meydana gelmektedir. Bunlara ek olarak ön ödemeli biçimde satın alınmış mal ya da hizmetler veya internetten alınan mal veya hizmetler üzerinde çıkmış olan ürün iadelerinin gerçekleştirilmemiş olması gibi durumlarda bu mahkemenin ilgilendiği konulardandır.

Son yıllarda banka ve finans kuruluşlarının özellikle yıllık ya da aylık olarak talep ettiği bazı masraflar da tüketici mahkemelerine başvurularak geriye dönük olacak şekilde talep edilebiliyor.

Tüm bu konular ortaya çıktığı zaman tüketici mahkemeleri ve tüketici hakem heyeti kararları vasıtası ile çözüm elde edilmektedir. Uyuşmazlığa söz konusu miktarların boyutuna göre hakem heyetine ya da Tüketici Mahkemesine Başvurulur.

Tüketici Hakem Heyeti ile Tüketici Mahkemesi Arasında Ne Fark Vardır?

Mal ve hizmetlerin alımında yaşanan sorunlarla ilgili olarak kişilerin haklarını koruyan kurumlar olan tüketici hakem heyetleri ve tüketici mahkemeleri arasındaki bazı farklar bulunmaktadır.

Uyuşmazlığa söz konusu limitlere bağlı olarak kişilerin başvuracağı kurumlar farklılık gösteriyor. Bununla birlikte kişilerin ikamet ettikleri yerde başvurdukları kurumların büyüklüğüne bağlı olarak kurumların nitelikleri ve isimleri de farklılık gösterebilmektedir.

Tüketici Mahkemesi ve Tüketici Hakem Heyeti Nerede Bulunur?

Her ne kadar hukuk sistemi içerisinde yer alıp mahkeme ve heyet sıfatları ile karşılanıyor olsalar da tüketici mahkemeleri ve tüketici hakem heyetlerinin kendine ait kurumları bulunmamaktadır.

Yerleşim yerlerine göre bulundukları yerler değişiklik gösteren bu kurumlar şehir merkezlerinde Sanayi ve Ticaret Müdürlüklerinde bir birim olarak hizmet verirken ilçelerde ise kaymakamlık binasının içinde yer almaktadır.

Tüketici mahkemelerini ilgilendiren davalar söz konusu olduğu zaman kişilerin illerde ya da ilçelerde bulunan adliyelerdeki Tüketici Mahkemesine Başvurulur yapması gerekiyor.

Tüketici Mahkemesine Nasıl Başvurulur Dava Açarken İzlenecek Yol

Kişilerin uyuşmazlıklar söz konusu olduğu zaman tüketici mahkemelerine başvurması gerektiği zaman bireysel olarak başvurularını yapması gerekiyor.

Başvurular yapılırken ürünler üzerindeki uyuşmazlıklar için kişilerin ellerinde bulunan fatura, garanti belgesi ya da sözleşme gibi her türlü belgeyi mahkemeye sunması gerekmektedir. Başvuru dilekçesinin de içine eklendiği tüm bu evrakların kişiler tarafından bizzat mahkemelere sunulması ya da elektronik devlet sistemi üzerinden başvuruların yapılması yoluyla davaları açabilmek mümkündür.

Dilekçe metni hazırlanırken uyuşmazlığı ortaya çıkaran mal ya da hizmet ile ilgili olarak satın almaya ve daha sonrasında gerçekleşmişse kullanıma bağlı olarak her türlü bedel ve masraf hakkında bilgiler eklenmelidir.

Tüketici hakem heyetleri tarafından verilen kararların ardından kişilerin haklarını alması mümkün olsa da tüketici mahkemelerine bu kararların itiraz yolu açıktır. Tüketici mahkemesi tarafından verilen karar ise kesin karar olmaktadır.

Tüketici Mahkemeleri ve Hakem Heyetindeki Uyuşmazlıkların Süresi

Kişilerin maddi ve manevi anlamda mağdur olma durumunu ortaya çıkan uyuşmazlıklarda tüketici hakem heyetlerinde başvuruların ardından yaklaşık 3 ay içerisinde gerekli cevaplar alınmaktadır.

Taraflara kararların 15 gün içerisinde tebliğ edilmesinin ardından ilgililerin karar uygun şekilde davranması gerekmektedir.

Yargıtay Kararı - Tüketici Mahkemesine Nasıl Başvurulur?

AYIPLI MAL DAVASI - AYIP İHBARI - GİZLİ AYIPLARIN MAHİYETİ VE SEBEPLERİNİN DİKKATE ALINMASI.

GİZLİ AYIPLARIN TESLİM TARİHİNDEN İTİBAREN NE KADAR SÜREDE ORTAYA ÇIKABİLECEKLERİ HUSUSUNDA BİLİRKİŞİLERDEN EK RAPOR ALINMASI GEREĞİ - HÜKMÜN BOZULMASI

ÖZET: Gizli ayıpların mahiyeti ve sebepleri dikkate alınarak teslim tarihinden itibaren ne kadar sürede ortaya çıkabilecekleri hususunda bilirkişilerden ek rapor alınmalı, ayıp ihbarının süresinde yapılıp yapılmadığı tespit edilmeli, bu hususta tarafların delil ve karşı delilleri sorulmalı ve hasıl olacak sonuca göre bir karar verilmelidir.

Makalemizde Tüketici Mahkemesine Nasıl Başvurulur? konusu yer almıştır. Diğer bilgilendirici makaleler için Ankara Avukat ve Tüketici Avukatı sayfalarını ziyaret edebilirsiniz.

Bu haber toplam 462 defa okunmuştur
Etiketler :
HABERE YORUM KAT
İLETİŞİM: 0 312 229 25 05 CEP: 0 545 229 25 05 ADRES : Adres: Eti, Strazburg Cd. N:10/9, 06101 Çankaya/Ankara