Anayasa Mahkemesinden sendika temsilcisi kararı

Anayasa Mahkemesinden sendika temsilcisi kararı. Anayasa Mahkemesi Sendika Temsilcisinin Başka Bir Birime Atanmasının Kişinin Sendika Hakkının İhlali Olduğuna Hükmetti

Anayasa Mahkemesitarafından görülen davada sendika temsilcisinin çalıştığı işyerinden başka birbirime atanması sebebiyle kişinin sendika hakkının ihlal edildiğine kararverildi. Kararda, 20 Mart 2019 tarihinde Abdulkadir A.’nın yapmış olduğubaşvuruya istinaden Anayasa’nın 51. maddesinde güvence verilen kişinin sendikahakkının ihlal edildiğine yönelik hüküm verildi.

Anayasa Mahkemesine Konu Olan Olaylar

Başvurucunun Milli Savunma Bakanlığı’nda uzman olarak görev yaptığı ve aynı zamanda üye olduğu bir sendikanın da il temsilcisi konumunda bulunduğuna dikkat çekildi.

Başvurucu, Milli Savunma Bakanlığı’nda görevine devam ettiği Personel Başkanlığı biriminden atama yoluyla başka bir birime yönlendirilmiştir. Bu atamaya asıl gerekçe olarak da sendikal faaliyetlerde etkin rol üstlenmesi öne sürülerek, işinde tam bir tarafsızlık sergileyemeyecek durumda olması sebebiyle görevini tarafsız bir şekilde yerine getiremeyeceği gösterilmiştir.

Bu atamanın ardındanbaşvurucu, söz konusu atama işleminin iptal edilmesi için Askeri Yüksekİdare Mahkemesi (AYİM)’e dava açmış, ancak bu dava talebi mahkemetarafından reddedilmiştir. Ardından bu karara itiraz eden başvurucunun karardüzeltme talebi de AYİM tarafından kabul görmemiştir.

Anayasa Mahkemesine Başvurucunun Öne Sürdüğü İddialar

Başvurucu, kanunlara dikkatçekerek, herhangi bir kısıtlama olmamasına ve sendika yöneticilerinin yasalgüvence altında tutulmasına rağmen, sadece il temsilcisi olması sebebiyle görevyerinin değiştirilerek başka birime atanmasının, şahsi sendika hakkını ihlalettiğini öne sürmüştür.

Anayasa Mahkemesi’nin Değerlendirmesi

Anayasa’nın 51. maddesi ile güvence altına alınan sendika hakkı, çalışanların çıkarlarını korumak hedefiyle bir araya gelerek örgütlenmenin serbest olmasını ön görmektedir.

Dolayısıyla sendika hakkına yapılan bir müdahale, zorunlu bir toplumsal ihtiyaca yönelik değilse veya söz konusu toplumsal ihtiyacı karşılama konusunda orantılı bir uygulama değilse, demokratik toplum düzeninin gereklerine uygun bir müdahale olarak değerlendirilememektedir.

Somut olay göz önünde bulundurulduğunda, idarenin kendini savunmasında ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesi kararında, başvurucuya yönelik uygulanan atama işlemine gerekçe olarak bağlı olduğu sendikanın il temsilcisi olması sebebiyle tarafsız davranamayacağı ve görevini tarafsız olarak yerine getirse bile yapacağı işlem ve uygulamalarda sendika üyelerini koruyacağı düşüncesi öne çıkmaktadır.

Bu sebeple söz konusu atama işleminin asıl nedeni direkt olarak başvurucunun sendikal faaliyetleriyle ilgilidir.

Bu sebeple atama nedeninin sadece sendikal faaliyetler olması nedeniyle, kamu görevlilerine sendika kurma hakkı verilmesinin gerekçelerini ortadan kaldıracak mahiyettedir.

Somut olayda idarenin atama gerekçelerinin yeterli olmadığı ve yapılan atamanın sadece sendikal faaliyete yönelik gerçekleştirildiği anlaşıldığından atama işleminin zorunlu bir toplumsal ihtiyaca karşılık gelmediği de görülmüştür.

Bu sebeple demokratik toplum düzeninin gereklerine uygun olmayan bu atama kararıyla, Anayasa’nın 51. maddesinde güvence altına alınan sendika hakkının ihlal edildiğine hükmedilmiştir.

İlk yorum yazan siz olun
İLETİŞİM: 0 312 229 25 05 CEP: 0 545 229 25 05 ADRES : Adres: Eti, Strazburg Cd. N:10/9, 06101 Çankaya/Ankara

İlkay Hukuk Haberleri