İşten çıkarılan pilotlar için önemli tazminat kararı

İşten çıkarılan pilotlar için önemli tazminat kararı emsal niteliğinde. Pilotlaraişten çıkarılması durumunda tazminat verilmesi yasal olmasına rağmen, İstanbul’daişten çıkarılan pilot, tazminatını alamadı. Sağlık sorunları nedeniyle iştençıkarılması karşısında firma tarafından pilotun tazminat alma hakkı olmadığısavunulurken, pilot tazminat davası açtı.

Tazminat ve Lisans Kaybı Sigortasınaİcra Takibi!

İstanbul Anadolu 3. Asliye Hukuk Mahkemesi’nde dava açan pilot, işten çıkarken tazminatının ödenmediğini ve hakkı olan 150 bin dolar tutarındaki lisans kaybı sigortasının yapılmadığını beyan etti. 2629 sayılı kanun kapsamında işten çıkarılması halinde tazminat alması gerektiğini vurgulayan pilotun başvurusu, mahkemece haklı bulundu.

İcra takibi kararına yapılan itirazı iptal eden ve özel havayolu şirketini %20 icra inkar tazminatı ile de yüz yüze getiren mahkeme kararı kapsamında, havayolu şirketi tarafından pilota toplamda  1 milyon 335 TL ödeme yapacak.

Havayolu Şirketinden İtiraz

Muharip pilotolarak Türk Silahlı Kuvvetleri’nde görev yapmış olan Mehmet Türkay, 2011yılında özel bir havayolu şirketinde göreve başladı. Göreve başlangıcısırasında imzaladığı sözleşmede, lisans kaybı durumunda lisans kaybı bedelininödeneceği maddesi uyarınca hareket eden Türkay, lisansın her yıl yenilenmesigerekliliğini sözleşmeye ekletti. Firma ile aralarında Uçucu Personel İşSözleşmesi imzalanan pilot, lisans sigortası takibini yaparken ödemeninyapılmadığını fark etti.

Havayolu şirketi ile görüşmeler yapan ve uzlaşma arayışına giren Türkay, dava açmak zorunda kaldı. Sağlık sorunları nedeniyle 5 kez geçici lisans kaybına uğrayan ve işten çıkarılan pilot, 2016 yılında kesin lisans kaybına uğradı.

Bu durum sonrasında hakkı olan Pilot lisans kaybı sigortası tazminatını talep eden Türkay, şifahi görüşmelerden ve noter kanallı ihtarnamelerden sonuç alamadı. Bunun sonucunda İstanbul Anadolu 4. İcra Dairesi’ne başvurarak 150 bin dolarlık lisans kaybı sigortasının ödenmesi gerektiği yönünde dilekçe verdi.

Havayoluşirketinin itirazı sonucu durdurulan icra takibi karşısında Türkay, avukatıaracılığı ile 3. Asliye Hukuk Mahkemesi’ne itirazın iptali davası açtı. Pilotunavukatı sunduğu dilekçede, lisans kaybı sigortasının ödenmediği, sözleşmeyeaykırı davranılarak Türkay’ın zarar görmesine neden olunduğu vurgulandı. Bubaşvuru sonrası davalı şirketin İstanbul Anadolu 4. İcra Dairesi dosyasınayaptığı itiraz iptal edilerek, %20 icra itiraz bedelinin de Türkay’a ödenmesigerektiğine karar verildi.

Davalı şirketin avukatı, mahkemeye yazdığı cevap dilekçesinde, şirket sözleşmesinin sonlandırılmasında firmanın bir hatasının olmadığını, zorunlu nedenlerle sözleşmenin sonlandığını beyan etti.

Avukat savunmasında sürekli olarak hastalık nedeniyle izin almakta olan pilota şimdiye kadar iyi niyetle yardımcı olmaya çalışıldığını, ancak pilotun havayolu şirketini zor durumda bırakacak faaliyetlerde bulunduğunu beyan ederken, tazminat adı altında belirli bir ödemenin yapıldığına dikkat çekti. Mahkemece reddedilen savunmanın ardından karar onandı.

Pilot Lisans Sözleşmesi

Davada bahsi geçen Havayolu Lisans Sözleşmesi, sorumluluk sigortaları arasında yer alan, bireyin almazsa pilotluk yapamayacağı bir sözleşmedir. Bu sözleşme olmadan eğitim sonunda pilot olunamadığından, henüz öğrenciyken lisans alınır.

Havayolu pilot lisansı ücreti 80.000 dolardır. Bu ücretin ödenmesi gerçekleştikten sonra kişi, pilotluk mesleğine başvurabilir. Bu lisansın alınmasından sonra başlanan görevde, görev alınan kurum, lisansın sigortasını öder.  Davada bahsi geçen durumda, sigortanın sözleşmesi ödenmemiştir. 18 aylık ek eğitim sonunda alınan lisans sözleşmesinin sigorta ücretinin ödenmediği durumlarda, pilot tarafından havayolu şirketine dava açılabilmektedir.

İşten Çıkarılan Uçuş Personelinin SahipOldukları Haklar

Pilot vehostesler gibi uçuş personelinin işten çıkarılma durumunda sahip olduklarıhaklar şu şekilde sıralanmaktadır:

  • İştençıkarma, geçerli bir sebebe dayanmalıdır. Geçerli  sebep anlaşmazlık ve kabul görmeme ihtimalinekarşılık yazılı olarak da beyan edilmelidir.
  • Geçerlisebepler işçi yetersizliğinden, ahlaki olarak muallakta davranışlarından, işisavsaklama gibi zarar verici davranışlardan olmalıdır. Herhangi bir davadurumunda, işten çıkarmak için belirtilen sebeplerin haklılığına hakim kararverir.
  • İştençıkarma belirli usullere göre yapılmalıdır. Kanuni usule uymayan iştençıkarmalar mahkemece tazminat konusu olabilmektedir.
  • Gereklidurumlarda işe iade davası açılabilmektedir. İş sözleşmesi feshedilen uçuşpersoneli, feshin geçersizliği iddiası ile en geç 1 ay içinde işe iade  davası açabilir.
  • İşgüvence tazminatı mutlaka bulunmalıdır. İşe iade davasını kazanan personel,fesih geçersizliğinin mahkemece onaylanması halinde en geç 1 ay içinde işinegeri alınmalıdır. Bunun olmadığı durumlarda şirketler en az 4 ay, en fazla 8 aytazminata mahkum edilir.

İlk yorum yazan siz olun
İLETİŞİM: 0 312 229 25 05 CEP: 0 545 229 25 05 ADRES : Adres: Eti, Strazburg Cd. N:10/9, 06101 Çankaya/Ankara

İş Hukuku Haberleri