Hangisi Trafik Kazasında Asli Kusur Sebebi Sayılır?

HangisiTrafik Kazasında Asli Kusur Sebebi Sayılır?

Trafik kazasında asli kusurlu sayılmanıza neden olacak durumlar, KarayollarıTrafik Kanunu’nda kanun koyucu tarafından belirlenmiştir. Araç sürücüsünün aslikusurlu olduğu haller şu şekilde sıralanabilir:

  • Kırmızı ışığa veya yetkili memurun dur ihtarına uymama,
  • Taşıt giremez işaretinin bulunduğu ya da karşı şeritaraçlarına tahsis edilmiş yolu kullanma,
  • Duran veya hareket halindeki araca arkadan çarpma,
  • Yasak olduğu halde geçme yasağına aykırı şekilde araç ileyola devam etme,
  • Yanlış manevra yapma,
  • Trafik kurallarınca kavşaklarda öngörülen geçiş önceliğikurallarına aykırı hareket etme,
  • Yerleşim birimleri dışında zorunlu haller hariç tutulmaküzere park etme ve duraklama,
  • Duran araca çarpma,
  • Her türlü gerekli önlemi almadan araç kullanma.

Kazadaki kusur oranınız, kazada ölüm ya da yaralanma bulunması halinde verilecek cezanın belirlenmesi gibi konular için önem arz etmektedir.

Para cezası, hapis cezası gibi ceza türleri somut olayın gereklerine bağlı şekilde ve kazaya dahil olan araç ve yayaların kusur oranlarına bağlı olarak hakim tarafından belirlenir.

Trafik kazalarına birden fazla araç dahil olabileceği gibi söz konusu kaza tek bir aracın kusuru ile de gerçekleşebilir. Bu faktörler mahkemeye intikal etmiş olan davada bilirkişi raporları aracılığı ile tespit edilir.

Tali Kusur CezasıNedir?

Trafik kazasında tali kusur, kazaya sebebiyet verme durumuna göre belirlenir. Kazaya bağlı olarak başlayan bir mahkeme sürecinin bulunması halinde hakim, kusur oranlarının belirlenmesi için bilirkişi görüşü talep eder.

Buna bağlı olarak kusur oranı yüksek olan taraf asli kusurlu, kusuru daha az bulunan taraf ise tali kusurludur. Kazaya ikinci dereceden sebep olan taraf olarak değerlendirebileceğimiz tali kusur sahibi, ceza almasını gerektiren bir durum söz konusu ise bu oran göz önüne alınarak cezai indirim alabilir. Bu karar, hakim tarafından verilir.

Tali kusur; kırmızı ışıkta geçme, hız limitini aşma, reflektörlerinçalışmaması gibi birçok şey olabilir. Kusur oranı, söz konusu kazaya sebebiyetverme durumuna bağlı olarak belirlendiği için bir trafik kuralına uymamadurumunun doğrudan asli kusur ya da tali kusur oluşturduğunu söylemek mümkündeğildir. Bu yüzden ilk tespit yetkili polis memurları tarafındanyapılmaktadır.

Yayanın AsliKusurlu Olduğu Durumlar Nelerdir?

Trafik kazasına asli kusuru ile sebep olan tarafın yaya olması halinde kaza sonucunda ölüm ya da yaralanma olup olmadığı önemlidir. Yayanın kırmızı ışıkta geçmesi, yaya geçidini kullanmaması gibi haller yayanın asli kusuru kapsamında değerlendirilir.

Kazanın mahkemeye intikal etmesi halinde hakim talebi ile bilirkişi kusur tespiti işlemini gerçekleştirir. Bu kusur durumuna bağlı olarak yaya da tıpkı araç sürücüsü gibi ceza alabilir. Verilen ceza para cezası olabileceği gibi hapis cezası da olabilir.

İlk yorum yazan siz olun
İLETİŞİM: 0 312 229 25 05 CEP: 0 545 229 25 05 ADRES : Adres: Eti, Strazburg Cd. N:10/9, 06101 Çankaya/Ankara

Tazminat Hukuku Haberleri