Kaymakamlık Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararı, Türkiye'de tüketicilerin haklarının korunması adına faaliyet gösteren tüketici hakem heyetleri, halkın sorunlarına hızlı çözümler üretirken, tüketici mahkemelerinin de yükünü fazlasıyla hafifletiyor.Kurulduğu 23 yılda 13 milyonun üzerinde tüketicinin sorunlarını çözüme ulaştıran tüketici hakem heyetleri, 2018 yılında yaklaşık yarım milyon tüketicinin şikayetini karar bağladı. Sonuçlandırılan kararların yüzde 70'e yakını tüketicilerin haklı bulunduğu kararlar olarak kayıtlara geçti.
Tüketici Hakem Heyetlerine Nasıl Başvurulur?
Tüketici hakem heyetlerine başvuru son birkaç yıl öncesine kadar fiili başvuru ve kaymakamlıklardaki tüketici hakem heyeti birimlerine verilen dilekçeler ile gerçekleştiriliyordu. Ancak artık tüketici hakem heyetlerine nasıl başvurulur sorusunun yanıtı çok daha basit.Hakem Heyetine Nasıl Başvuru Yapılmaktadır?Hakem heyetine yapılacak olan başvurular, ayıplı olan mal veya hizmetin satın alındığı yerde görevli ve yetkili olan tüketici sorunları hakem heyetlerine yapılmaktadır. Ancak kapıdan satışla ilgili uyuşmazlıklarda tüketicinin bulunduğu yerdeki hakem heyetlerine başvuru yapılabilmektedir.Başvurular bir bilirkişi incelemesi gerektiriyor ise en geç bir ay içerisinde karara bağlanabilmektedir. Hakem heyetlerinin beş yüz bin Türk Lirasına kadar olan davalardaki kararları kesin olmaktadır. Yapılacak başvurularda herhangi bir ücret ödenmesi gerekmektedir.Taksitli Satış Nedeniyle Hakem Heyetine BaşvuruTaksitli şekilde yapılan satışların doğurduğu borçların tamamını veya bir kısmını önceden ödeme hakkına gidilebilmektedir. Böyle bir durumda satıcı ödenen miktara göre gerekli faiz indirimini uygulamak ile yükümlü olmaktadır. Mal veya hizmetin satıcısı ile alıcı arasındaki yazılı olarak belirlenmiş toplam satış fiyatından başka hiçbir sebeple arttırılamamaktadır.Taraflar arasında yapılan ve bir nüshası tüketiciye verilmek zorunda olan sözleşmede satın alınan malın peşin satış fiyatı, faizle birlikte toplam satış fiyatı, faiz miktarı, yıllık faiz ile gecikme faiz oranları, ön ödeme tutarı yani peşinat ve ödeme planı bulunmalıdır.Kampanyalı Satışlar Nedeniyle Hakem Heyetine BaşvuruKampanyalı olarak yapılan satışlarda ilan ve taahhüt edilen mal veya hizmetin, teslimatının zamanında yapılmaması ve fiyatın nitelik ile miktarında sözleşmeye aykırı bir davranışın olması durumunda satıcı, acente, bayi, üretici, imalatçı, temsilci ve ithalatçı zincirleme bir şekilde sorumlu olmaktadır.Yapılan sözleşmelerde kampanya bitiş tarihi ile satın alınan mal veya hizmetin teslim veya işin yerine getirilme tarihi ve şekli ile alakalı olarak bilgilerin yazılı olması gerekmektedir. Kampanyalı satışlarda da borcun tamamı veya bir kısmını önceden ödenmesi durumunda satıcı, ödenen miktara göre gerekli faiz indirimini yapmakla yükümlü olmaktadır.Kapıdan Yapılan Satışlar Nedeniyle Hakem Heyetine BaşvuruSatıcıların tüketicilerin ev veya iş yerlerinde giderek yaptıkları satışlarda- Tüketiciler yedi gün içerisinde malı kabul etmek veya gerekçe gösterilmeden reddedilmesi hakkına sahip olmaktadır.
- Yedi gün içerisinde malın kabul edilmesi durumunda, satıcı belgeleri tüketicilerin el yazısı ve imza ile tarihte belirterek geçerli kılmaktadır.
- Yedi gün içerisinde malın tüketici tarafından istenmemesi durumunda satıcı kullanımdan doğan herhangi bir maliyeti talep etme hakkı bulunmamaktadır. Satıcı malı geri almak zorunda kalmaktadır.
- Tüketici tarafından malın satın alınmasından itibaren bir yıl içerisinde aynı arızayı iki defa tekrarlaması veya farklı arızaların dörtten fazla sefer ortaya çıkması durumunda, maldan yararlanamamak durumunun süreklilik göstermesi durumunda
- Alınan arızası durumunda tamiri için gereken otuz iş günü süresinin aşılması durumunda,
- Satın alınan malın üreticisinin servis bayisinin düzenleyeceği bir rapor ile meydana gelen arızanın tamir edilmesinin mümkün olmayacağını belirtmesi durumunda
E-Devlet Üzerinden Tüketici Hakem Heyeti Başvurusu Nasıl Yapılır?
Tüketici hakem heyeti başvurusu için gerekli olan tüketici hakem heyeti başvuru formu e-Devlet'ten hızlı ve kolay bir şekilde doldurulabiliyor.- Öncelikle e-Devlet şifrenizin olması gerekiyor. Yoksa en yakın postaneye başvurarak şifrenizi alabilirsiniz.
- www.turkiye.gov.tr adresinden ya da e-Devlet mobil uygulaması üzerinden sisteme kimlik numaranız ve e-Devlet şifreniz ile giriş yapın.
- Ardından e-Hizmetler bölümünden Ticaret Bakanlığı sekmesini bulun. Bu sekmenin altında karşınıza çıkacak olan 'Tüketici Hakem Heyeti Başvuru İşlemi' bölümüne tıklayın.
- Karşınıza uygulamaya git seçeneği gelecek. O bölüme tıkladıktan sonra tüketici hakem heyetine başvurmak istediğiniz şikayetinizi aktarabileceğiniz belge yükleyebileceğiniz alanları doldurabilirsiniz.
Tüketici Hakem Heyetlerine Başvuru Ücreti Ne Kadar?
e-Devlet üzerinden tüketici hakem heyetlerine yapılan başvurularda bir ücret alınmıyor. Başvurunuzun sizin aleyhinize sonuçlanması durumunda ise oluşacak bilirkişi ücreti, tebligat bedeli gibi masrafların tamamı devlet tarafından karşılanıyor. Özetle herhangi bir nedenle mağduriyet yaşayan tüketicilerin hak arayışlarından bir bedel talep edilmiyor.Hangi Durumlarda Tüketici Hakem Heyetlerine Başvurulabilir?
Tüketici hakem heyetleri, tüketici sözleşmeleriyle satış sonrası hizmetler ve garanti belgesi uygulamaları kaynaklanan uyuşmazlıklar hakkında karar verebiliyor. Başvuru hakkınızın olduğu durumlardan bazıları şöyledir:- Tüketicilerin tarafı olduğu ayıplı mal ve hizmetler
- Taksitle satış sözleşmeleri
- Tüketici kredisi sözleşmeleri
- Konut finansmanı sözleşmeleri
- Ön ödemeli konut satış sözleşmeleri
- İş yeri dışında kurulan sözleşmeler
- Mesafeli sözleşmeler
- Devre tatil ve uzun süreli tatil hizmeti sözleşmeleri
- Paket tur sözleşmeleri
- Abonelik sözleşmeleri
- Eser, taşıma, simsarlık, sigorta, vekalet ve bankacılık sözleşmeleri