Apartman Görevlilerinin Kıdem Tazminatını Kim Ödeyecek? | Ankara Avukat, Boşanma Avukatı, Miras Avukatları Ankara

Ankara Avukat

ANASAYFA

Apartman Görevlilerinin Kıdem Tazminatını Kim Ödeyecek?

Apartman Görevlilerinin Kıdem Tazminatını Kim Ödeyecek

Apartman Görevlilerinin Kıdem Tazminatını Kim Ödeyecek? Uzun süredir büyük tartışmalara neden olan kıdem tazminatı meselesi, apartman görevlileri özelinde uzmanlar tarafından yanıtlandı.

Kapıcıların hizmetlerinin karşılığı birçok yerde aidatlarla karşılanmaktadır.

Apartman Görevlilerinin Kıdem Tazminatını Kim Ödeyecek?

20 yıldan fazla kapıcılık yapan kişilerin ya da kısa süredir apartman görevliliği hizmetini yürüten kişilerin; emeklilik veya işten çıkarılma durumlarında kıdem tazminatı kimler tarafından ödenecek? Uzun süredir yanıtı bulunamayan bu soruya nihayet uzmanlar tarafından cevap getirildi.

Kapıcı, bahçıvan, apartman görevlisi, temizlikçi vb. apartman hizmetlerinde çalışan kişilerle, ev sahipleri arasında sürekli tartışmalar yaşanmaktadır. Özellikle kıdem tazminatı ve sigortalılık hakkında büyük bir karmaşa söz konusudur.

Görevine son verilen ya da emekli olan kapıcılar için kıdem tazminatının ödenmesi yasal bir zorunluluktur. Kat mülkiyeti kanuna göre apartman sakinleri, apartman hizmetlerini yürüten her görevli için ortak ödeme ve avansa eşit olarak katılım sağlamaları gerekmektedir. Bu nedenle sorumluluğun ev sahiplerine ait olduğu yorumu yapılabilir.

Kiracılar Kapıcının Kıdem Tazminatını Öder Mi?

Apartman hizmetlerini gören kişilerin emeklilik ya da farklı bir sebeple kıdem tazminatına hak kazanmasının ardın kiracıların bu ödemeye katılması düşünülemez. Kapıcıların ya da farklı bir apartman görevlisinin alacağı kıdem tazminatı için kiracılar, oturduğu mülkiyetin sahibinden almak ya da kiradan düşmek kaydıyla bu ödemelere katılım gösterebilir. Bunun dışında aidat ve diğer tüm hizmetlere kiracılarında katılım sağlaması gerekmektedir.

Kat mülkiyeti kanununda doğrudan kiracıları kıdem tazminatına katılım için zorlayan bir şart bulunmamaktadır. Ancak oturduğu süre boyunca apartman giderlerine katılması gerekir.

Apartman görevlilerinde kıdem tazminatı için kiracıların kat sahipleriyle görüşmeleri tavsiye edilmektedir.  

Kapıcıların Kıdem Tazminatı Nasıl Hesaplanır?

Apartman görevlilerinin, yaygın adıyla kapıcıların kıdem tazminatı hesaplanırken; kapıcının aldığı brüt ücret ve mülkiyetin emsal kira bedeli mutlaka dikkate alınmalıdır. Bu unsurlardan ayrı olarak kapıcının; kira, elektrik, su vb. tüm giderleri apartman sakinleri tarafından karşılanıyorsa, kapıcıların kıdem tazminatı hesaplamaları da bu doğrultuda değişiklik gösterecektir.

Apartman görevlilerinin kıdem tazminatları hesaplanırken, mülkiyetin bir yıl içindeki toplam yakıt, elektrik ve su giderleri, 12 aya bölünerek, 30 günlük yani 1 aylık kıdem tazminatına denk gelen miktara eklenir.

Kanun kapsamında kıdem tazminatından yararlanmak isteyen apartman görevlilerinin tüm unsurlulara dikkat ederek hesaplamalarını yapmaları gerekmektedir. Kapıcıların hesaplanan kıdem tazminatlarının ödenmesi için ev sahiplerinin bu ödemeye katılmaları ön görülmüştür.

Yapılan son düzenlemelerle birlikte apartman görevlileri kıdem tazminatlarını kolayca hesaplayabileceklerdir. Emeklilik ya da işten çıkarılma durumlarında kapıcılar kıdem tazminatından yararlanabileceklerdir. Apartman Görevlilerinin Kıdem Tazminatını Kim Ödeyecek makalesi hakkında daha geniş bilgi için Kapıcı kıdem tazminatı hakkında geniş bilgi alabilirsiniz.

Geçerli Neden Kıdem Tazminatı Nasıl Alınır

Kıdem tazminatı alabilmek için geçerli neden olmaksızın işten çıkarılması gereklidir. İş sözleşmesi ve yasalar uyarınca hem çalışanın hem de işverenin bazı yükümlülükleri vardır. Bu yükümlülüklerden en önemlisi çalışanın mesleğini icra etmesi işverenin ise bunun karşılığında ödemede bulunmasıdır. Bir çalışan işten çıkarılması kıdem tazminatı hakkını da doğurur. Fakat çalışanı işten çıkarılması için haklı bir neden varsa bu durumda kıdem tazminatı ödenmesine gerek yoktur. Ahlak ve iyi niyet kurularına uymamak da geçerli nedenle işten çıkarmaya gösterilebilecek örneklerden birisidir.

Kıdem Tazminatı Alabilmek İçin Kaç Yıl Çalışmak Gerekli?

Kıdem tazminatı hakkının doğabilmesi için bir kurumda en az 1 yıldır çalışılıyor olunması şarttır. 1 yıldan az çalışan kişilerin kıdem tazminatı hakkı da olmayacaktır. Fakat 1 yıldan az çalışan kişilerin ihbar tazminatı alabilmesi mümkündür. En az 6 aydır bir kurumda çalışan kişilere 4 hafta öncesinden işten çıkarılacağı bildirilmelidir. Bu bildirimin yapılmadığı hallerde de ihbar tazminatı İş Kanunu uyarında bir hak olarak çalışana ödenmek durumundadır.

1.137 Görüntülenme

SORULAR

  1. Ömer A. dedi ki:

    Ben 2013 Kasım ayında ev almıştım. 2019 Aralıkta apartman görevlisini yönetim işten çıkarma kararı almıştır.(Genel Kurulda alınan karar neticesinde) Fakat kıdem tazminatı 2006 dan beri hiç toplanmamış. Yönetim apartman görevlisinin işten çıkarılacağı tarih itibariyle görevliye ödenecek kıdem tazminatını hesaplayarak daire sahiplerinden toplamaya başlamıştır. Ben evi aldığım 2013 Kasım ayından önceki döneme ait kıdem tazminatını da benim mi ödemem gerekir yoksa benden önceki daire sahibinden mi alınması gerekir. Bu konuda beni aydınlatırsanız memnun olurum.Selamlar saygılar.

  2. Yusuf T. dedi ki:

    İyi gün ler ben çalıştığım site de 10 yıldan beri çalışmak tayım işime son vermek istiyorlar benim tazminatın nasıl hesaplanır ben elektrik ,su,yakıt ve kapıcı dairesinde oturmaktayım birde kış aylarında izinli odugumda kalorifer yakmaktayım bunun için izinli olduğum günler kalorifer den dolayı ek üçret alabilirmiyim.

AVUKATA SORU SOR

 

BİZE ULAŞIN

İletişim Bilgileri

AV.İLKAY UYAR KABA

AV.İLKAY UYAR KABA

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
Telefon WhatsApp