Kaymakamlık Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararı

Kaymakamlık Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararı
Kaymakamlık Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararı Hakem Heyeti Nedir sorusu ile başlayacak olursak, Tüketicinin Haklarının Korunması Hakkında Kanunun 22’inci maddesi hükümleri gereğince her il ve ilçe merkezinde tüketici sorunları hakem heyeti oluşturulmuştur. Kurulan bu heyetler tüketiciler ile satıcılar arasındaki ayıplı mal ve hizmetlerden ortaya çıkan ve doğan...
Kaymakamlık Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararı, Türkiye'de tüketicilerin haklarının korunması adına faaliyet gösteren tüketici hakem heyetleri, halkın sorunlarına hızlı çözümler üretirken, tüketici mahkemelerinin de yükünü fazlasıyla hafifletiyor. Kurulduğu 23 yılda 13 milyonun üzerinde tüketicinin sorunlarını çözüme ulaştıran tüketici hakem heyetleri, 2018 yılında yaklaşık yarım milyon tüketicinin şikayetini karar bağladı. Sonuçlandırılan kararların yüzde 70'e yakını tüketicilerin haklı bulunduğu kararlar olarak kayıtlara geçti.

Tüketici Hakem Heyetlerine Nasıl Başvurulur?

Tüketici hakem heyetlerine başvuru son birkaç yıl öncesine kadar fiili başvuru ve kaymakamlıklardaki tüketici hakem heyeti birimlerine verilen dilekçeler ile gerçekleştiriliyordu. Ancak artık tüketici hakem heyetlerine nasıl başvurulur sorusunun yanıtı çok daha basit. Hakem Heyetine Nasıl Başvuru Yapılmaktadır? Hakem heyetine yapılacak olan başvurular, ayıplı olan mal veya hizmetin satın alındığı yerde görevli ve yetkili olan tüketici sorunları hakem heyetlerine yapılmaktadır.  Ancak kapıdan satışla ilgili uyuşmazlıklarda tüketicinin bulunduğu yerdeki hakem heyetlerine başvuru yapılabilmektedir. Başvurular bir bilirkişi incelemesi gerektiriyor ise en geç bir ay içerisinde karara bağlanabilmektedir. Hakem heyetlerinin beş yüz bin Türk Lirasına kadar olan davalardaki kararları kesin olmaktadır. Yapılacak başvurularda herhangi bir ücret ödenmesi gerekmektedir. Taksitli Satış Nedeniyle Hakem Heyetine Başvuru Taksitli şekilde yapılan satışların doğurduğu borçların tamamını veya bir kısmını önceden ödeme hakkına gidilebilmektedir. Böyle bir durumda satıcı ödenen miktara göre gerekli faiz indirimini uygulamak ile yükümlü olmaktadır. Mal veya hizmetin satıcısı ile alıcı arasındaki yazılı olarak belirlenmiş toplam satış fiyatından başka hiçbir sebeple arttırılamamaktadır. Taraflar arasında yapılan ve bir nüshası tüketiciye verilmek zorunda olan sözleşmede satın alınan malın peşin satış fiyatı, faizle birlikte toplam satış fiyatı, faiz miktarı, yıllık faiz ile gecikme faiz oranları, ön ödeme tutarı yani peşinat ve ödeme planı bulunmalıdır. Kampanyalı Satışlar Nedeniyle Hakem Heyetine Başvuru Kampanyalı olarak yapılan satışlarda ilan ve taahhüt edilen mal veya hizmetin, teslimatının zamanında yapılmaması ve fiyatın nitelik ile miktarında sözleşmeye aykırı bir davranışın olması durumunda satıcı, acente, bayi, üretici, imalatçı, temsilci ve ithalatçı zincirleme bir şekilde sorumlu olmaktadır. Yapılan sözleşmelerde kampanya bitiş tarihi ile satın alınan mal veya hizmetin teslim veya işin yerine getirilme tarihi ve şekli ile alakalı olarak bilgilerin yazılı olması gerekmektedir. Kampanyalı satışlarda da borcun tamamı veya bir kısmını önceden ödenmesi durumunda satıcı, ödenen miktara göre gerekli faiz indirimini yapmakla yükümlü olmaktadır. Kapıdan Yapılan Satışlar Nedeniyle Hakem Heyetine Başvuru Satıcıların tüketicilerin ev veya iş yerlerinde giderek yaptıkları satışlarda
  • Tüketiciler yedi gün içerisinde malı kabul etmek veya gerekçe gösterilmeden reddedilmesi hakkına sahip olmaktadır.
  • Yedi gün içerisinde malın kabul edilmesi durumunda, satıcı belgeleri tüketicilerin el yazısı ve imza ile tarihte belirterek geçerli kılmaktadır.
  • Yedi gün içerisinde malın tüketici tarafından istenmemesi durumunda satıcı kullanımdan doğan herhangi bir maliyeti talep etme hakkı bulunmamaktadır. Satıcı malı geri almak zorunda kalmaktadır.
Tüketici Kredisi Nedeniyle Hakem Heyetine Başvuru Bankalardan veya benzeri finans kuruluşlarından tüketici kredisi kullanılması durumunda, yapılan kredi ile alakalı olarak sözleşmesinin bir nüshasının tüketiciye verilmesi gerekmektedir. Yapılan bu sözleşme içerisinde kredi şartları tüketici aleyhine değiştirilememektedir. Tüketici kredisinden doğan borçların tamamının veya bir kısmının önceden ödenmesi durumunda ise banka gerekli faiz ve komisyon indirimini yapmak zorundadır. Yapılan Satış Sonrasındaki Genel Hizmetler Garanti Belgesi Sanayi Bakanlığının belirlemiş olduğu sanayi mallarının garanti belgesi ile birlikte satılması gerekmektedir. Garanti süresi malın teslim tarihinden itibaren başlamaktadır. Verilen garanti süreleri en az iki yıl olmaktadır. Verilen garanti süresi içerisinde arızalanan bir malı satıcı hiçbir ücret talep etmeden tamir etmekle yükümlü olmaktadır. Satıcının Malı Değiştirme Yükümlülüğü Sanayi mallarının
  • Tüketici tarafından malın satın alınmasından itibaren bir yıl içerisinde aynı arızayı iki defa tekrarlaması veya farklı arızaların dörtten fazla sefer ortaya çıkması durumunda, maldan yararlanamamak durumunun süreklilik göstermesi durumunda
  • Alınan arızası durumunda tamiri için gereken otuz iş günü süresinin aşılması durumunda,
  • Satın alınan malın üreticisinin servis bayisinin düzenleyeceği bir rapor ile meydana gelen arızanın tamir edilmesinin mümkün olmayacağını belirtmesi durumunda
Tüketiciler malın ücretsiz bir şekilde değiştirilmesini talep edebilmektedirler. Böyle bir durumda satıcı bu talep reddedememektedir. Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu Sanayi Bakanlığı tarafından belirtilmiş olan, gerek yurt içinde üretilen ve gerekse yurt dışından ithal edilen sanayi ürünlerinde malların bakım ve kullanımını gösteren Türkçe dilinde hazırlanan bir tanıtım ve kullanma kılavuzu ile satılması zorunlu olmaktadır. Servis Hizmetleri İthalatçı veya imalatçılar, sattıkları sanayi malları için o malın Sanayi Bakanlığı tarafından tespit edilmiş olan o malın kullanım ömrü süresi içerisinde bakım, onarım ve servis hizmetlerinin yürütüleceği istasyonları kurmak ve yeterli sayıda teknisyen bulundurarak yedek parça stoğu bulundurulmasını zorunlu kılmaktadır.

E-Devlet Üzerinden Tüketici Hakem Heyeti Başvurusu Nasıl Yapılır?

Tüketici hakem heyeti başvurusu için gerekli olan tüketici hakem heyeti başvuru formu e-Devlet'ten hızlı ve kolay bir şekilde doldurulabiliyor.
  • Öncelikle e-Devlet şifrenizin olması gerekiyor. Yoksa en yakın postaneye başvurarak şifrenizi alabilirsiniz.
  • www.turkiye.gov.tr adresinden ya da e-Devlet mobil uygulaması üzerinden sisteme kimlik numaranız ve e-Devlet şifreniz ile giriş yapın.
  • Ardından e-Hizmetler bölümünden Ticaret Bakanlığı sekmesini bulun. Bu sekmenin altında karşınıza çıkacak olan 'Tüketici Hakem Heyeti Başvuru İşlemi' bölümüne tıklayın.
  • Karşınıza uygulamaya git seçeneği gelecek. O bölüme tıkladıktan sonra tüketici hakem heyetine başvurmak istediğiniz şikayetinizi aktarabileceğiniz belge yükleyebileceğiniz alanları doldurabilirsiniz.

Tüketici Hakem Heyetlerine Başvuru Ücreti Ne Kadar?

e-Devlet üzerinden tüketici hakem heyetlerine yapılan başvurularda bir ücret alınmıyor. Başvurunuzun sizin aleyhinize sonuçlanması durumunda ise oluşacak bilirkişi ücreti, tebligat bedeli gibi masrafların tamamı devlet tarafından karşılanıyor. Özetle herhangi bir nedenle mağduriyet yaşayan tüketicilerin hak arayışlarından bir bedel talep edilmiyor.

Hangi Durumlarda Tüketici Hakem Heyetlerine Başvurulabilir?

Tüketici hakem heyetleri,  tüketici sözleşmeleriyle satış sonrası hizmetler ve garanti belgesi uygulamaları kaynaklanan uyuşmazlıklar hakkında karar verebiliyor.  Başvuru hakkınızın olduğu durumlardan bazıları şöyledir:
  • Tüketicilerin tarafı olduğu ayıplı mal ve hizmetler
  • Taksitle satış sözleşmeleri
  • Tüketici kredisi sözleşmeleri
  • Konut finansmanı sözleşmeleri
  • Ön ödemeli konut satış sözleşmeleri
  • İş yeri dışında kurulan sözleşmeler
  • Mesafeli sözleşmeler
  • Devre tatil ve uzun süreli tatil hizmeti sözleşmeleri
  • Paket tur sözleşmeleri
  • Abonelik sözleşmeleri
  • Eser, taşıma, simsarlık, sigorta, vekalet ve bankacılık sözleşmeleri
Tüketici ile satıcı arasındaki sorunların çözümünde kısa sürede sonuç alınması konusunda tüketici hakem heyetlerine başvurulması en doğru yol olacaktır.

Kaymakamlık Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Örnek Kararı

                           T.C  …………. KAYMAKAMLIĞI Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı KARAR TARİHİ                             : 11.02.2013                                    (ÖRNEKTİR) KARAR SAYISI                             : 2013/........ TÜKETİCİ                                     : -------------------- ŞİKAYET OLUNAN                      : ………….. Bankası A.Ş ŞİKAYET KONUSU                      :Dosya masrafı RAPORTÖR                                 : …………………. GEREĞİ DÜŞÜNÜLDÜ               :Tüketici tarafından kaymakamlığımız Tüketici Sorunları Hakem Heyetine verilen 12.09.2012 tarihli dilekçesinde şikayet olunan bankadan çekmiş olduğu kredisine kesilen dosya masrafını şikayet ederek geri iadesini talep etmektedir. Yukaırda YAZMIŞ OLDUĞUMUZ ÖRNEK  Kaymakamlık Tüketici Sorunları Hakem Heyeti tarafından verilen Karar itiraz olmadığı takdirde 15 gün içerisinde kesinleşmektedir. Karşı tarafın itirazı olsa dahi Kaymakamlık Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararını Mahkemece Tedbiren durdurma talebi olmadığı sürece Karar İcra ilamı ile belirtilen miktar için icra müdürlüğü kanalı ile istenebilir. (Kaymakamlık Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararı) Diğer makalelerimize Ankara Avukat sayfamızdan göz atabilirsiniz.

Bu haber toplam 187 defa okunmuştur
Etiketler :
HABERE YORUM KAT
İLETİŞİM: 0 312 229 25 05 CEP: 0 545 229 25 05 ADRES : Adres: Eti, Strazburg Cd. N:10/9, 06101 Çankaya/Ankara