Kapıdan satış sözleşmesinin iptali, Şirketlerin faaliyetleri arasında yer alan satış süreci, değişen yaşam şartları ve teknolojinin de katkısıyla artık çok farklı bir boyut kazanmış durumda…
Örneğin geçmiş yıllarda sadece mağaza, dükkan ve benzeri fiziksel ortamlara tüketicilerin bizzat gitmesi ile gerçekleşen satışlar çok büyük yer tutarken, artık İnternet ve e-ticaretin yaygınlaşması ile tüm siparişlerimizi oturduğumuz yerden, cebimizdeki akıllı telefonlar ve bilgisayarlarımızdan verebiliyoruz.
Kapıdan Satış Sözleşmesinin İptali
Ticaret hayatında özellikle satış yöntemlerinde yaşanan bu değişim hukuki açıdan ele alındığında ise konu farklı bir boyut kazanıyor. İnternet kanalıyla satış yapan tüm e-ticaret şirketleri faaliyetlerini sürdürdükleri ülkenin kanunlarına uygun hareket etmekle yükümlüdürler. Yani Türkiye’de kapıdan satış yöntemiyle satış yapan şirketler, Türkiye’deki tüketici haklarını gözeterek ve bu haklara uygun bir şekilde satış sözleşmeleri düzenlemeleri gerekir.
İnternetten satışlar kapıdan satış olarak tanımlanırlar. Tanım itibarıyla kapıdan satış, mağaza, dükkan gibi işyeri, fuarlar gibi satış alanları dışında yapılan satışlar için kullanılan bir ifadedir. Yani satıcı ile alıcının birebir fiziksel olarak karşı karşıya gelmediği satışlardır. Hal böyle olunca da satış sözleşmelerinin önemi bir kat daha artıyor.
Sözleşmeden cayma hakkı açıkça belirtilmeli
Tüketiciler kapıdan satış yöntemiyle almış olduğu ürünlerde satış sözleşmelerinin şartlarına hakim olmalı ve iade, cayma hakkı gibi haklarının farkında olmaları gerekir.
Kapıdan satış sözleşmelerinin iptali yani kapıdan satış sözleşmelerinde cayma hakkı, yapılan satışlarda sözleşme üzerinde açıkça belirtilmelidir. Bu hak 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile açıkça ifade edilmiştir.
Kanunun ilgili maddesine göre, satıcılar kapıdan satış sözleşmelerinin birinci sayfasında cayma hakkına yani kapıdan satış sözleşmesinin iptaline ilişkin hususları en az 16 punto olmak üzere sözleşmenin ilk sayfasında yer vermelidir.
Sözleşmede belirtilen kapıdan satış sözleşmesinin iptali konusunda, cayma hakkının hangi şartlarda ve nasıl kullanılabileceği açıklanır. Ayrıca kanunlar gereği kapıdan satış işlemlerinde tüketicilerin herhangi şart ya da koşuldan bağımsız olarak 7 gün içerisinde cayma hakkı bulundukları da satış sözleşmelerinde belirtilmelidir. Kanunda söz edilen 7 günlük süreç, satış sözleşmesinin imzalandığı tarihten itibaren geçerlidir.
Sözleşmeyi imzalarken sözleşme tarihine dikkat edilmeli
Kapıdan satış sözleşmelerine ilişkin uyuşmazlık ve davalara bakıldığında bazı satıcıların sözleşme üzerindeki tarihleri geçmiş bir tarih olarak hazırladığı, sözleşme imzalandığı tarihin kasıtlı bir şekilde yanlış ifade edildiğine rastlanmaktadır.
Satış sözleşmesini imzalayan tüketicilerin sözleşmenin düzenlendiği tarihe dikkat etmezlerse, aslında kanunlarda 7 gün olarak belirtilen cayma hakkının gasp edilmesi ile karşı karşıya kalabilirler. O nedenle tüketicilerin kapıdan satış sözleşmesinin imzaladıkları tarih ile sözleşmenin düzenlediği tarihin aynı olmasın ya da tarih bölümünün boş bırakılmış olmamasına dikkat etmelidir.
Kapıdan Satış Sözleşmesinin İptali
Kapıdan satış; işyeri, fuar, panayır benzeri satış yerleri dışında yapılan işlemler kapıdan satış işlemi olarak kabul edilmiştir.
Bilim sanayi ve teknoloji bakanlığının, kapıdan satış yapacakları satıcılarda istenilen özellikler, 4077 Tüketici Kanununda kapıdan satışlara ilişkin kurallar, cayma süreleri, şartları ve tüketicinin korunması usul ve esaslarını belirler.
Kapıdan Satış Sözleşmesinin İptali Ve Cayma Hakkı Süresi
Tüketici Kapıdan satış işlemlerinde cayma hakkını nasıl kullanacağı hangi sürede kullanacağı belirlenmiştir. Tüketici kanunda kapıda satış işlemlerinde Tüketici kayıtsız ve şartsız olarak hiçbir sorumluluk altına girmeden sözleşmeyi imzaladığı tarihinden işlemek koşuluyla yedi (7) günlük süre içerisinde cayma hakkına sahiptir.
Cayma hakkının sözleşmeyi imzaladığı tarihten başlaması sebebiyle, kötü niyetli satıcıların bu sözleşme tarihini bilinçli olarak geriye doğru atmakta ve tüketiciyi yanılmaktadır. Bu nedenle sözleşmenin imzalanmasın da bu tarihe özellikle dikkat edilmesi satıcının kendi menfaatine olacaktır.
Kapıdan Satış Sözleşmesinin İptali Ve Satıcının Sorumluluğu
Tüketici kanunda bir başka önemli husus ise kapıdan satış işlemlerinin tamamlanmadan yani 7 günlük cayma süresi dolmadan tüketiciden mal ve hizmetlerin karşılığı olarak bir ödenme istenmesi yada sorumluluk altına sokacak belge senet gibi borç sorumluluğu doğuracak işlemlerde bulunamaz isteyemez.
Ayrıca Cayma süresi içinde tüketicinin kullandığı mal ve hizmette değişiklik ve bozulma olması durumunda bu sorumluluk satıcıya aittir.
Kapıdan satış sözleşmesinde cayma hakkının kullanılması ile 20 günlük yasal süre içerisinde satıcı bildirim kendisine tebliğ edilmesi ile satış yaptığı malı geri almakla sorumludur.
Kapıdan satış işlemleri, Taksitli satış işlemleri ve kampanyalı kapıdan satışlar işlemleri cayma süreleri farklı olup kendi içerisinde Tüketiciyi koruyan maddeler ayrıca uygulanır.
Makalemizde Terekenin Tespiti Davası konusu yer almıştır. Diğer bilgilendirici makaleler için Ankara Avukat ve Boşanma Avukatı sayfalarını ziyaret edebilirsiniz.
AVUKATA İLK SORUYU SİZ SORMAK İSTER MİSİNİZ?