Tüketici Hakem Heyetine Başvuru, Tüketici hakem heyetine başvuruda bulunmak her tüketicinin yasal olarak hakkıdır. Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Tüketici Hakem Heyeti’ne bu sene toplamda 470 küsür bin kişinin başvuru yaptığı biliniyor. Bu başvurular ile tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunması amaçlanıyor.
Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Yapmak Ücretli Mi?
Tüketici hakem heyetine başvuru yapmak için herhangi bir ücret ödemek gerekmiyor. İşlemler e devlet kapısı üzerinden dahi kolayca gerçekleştirilebiliyor. E devlet kapısı üzerinden yapılan başvuruların tüketici aleyhine karar verilmesi halinde, cepten çıkan ücretlerin tamamı (bilirkişi hizmeti ücreti gibi) Bakanlık tarafından ödeniyor. Böylece hakkını arayan tüketicilerin cebinden para çıkmamış oluyor.
Tüketici Hakem Heyetine E Devlet Kapısı Üzerinden Başvuru Yapılması
Tüketici haklarınızı aramak isterseniz turkiye.gov.tr adresini ziyaret edin. Burada arama sisteminde yer alan Tüketici Hakem Heyetlerine Başvuru İşlemi yazan kısma tıklayın. Karşınıza çıkan sayfada uygulamaya git yazısı çıkacak. Bu yazıya tıklayın. Sayfanıza giriş yapın. Sizden istenilen bilgileri eksiksiz doldurduktan sonra tüketici hakem heyetine başvuru dilekçesini sisteme yükleyin.
Şu ana Kadar Heyette Görülen Davalar 13 Milyonu Geçti.
Tüketici Hakem Heyeti’ne başvuruların 23 seneden beri yapıldığı biliniyor. Bu sayede heyet, konu hakkında yargının hükümlerini hafifletmiş oluyor. Bu güne kadar heyete bağlanmış olan başvuruların sayısı 13 milyona dayandı. Bu başvuruların nedeni ise satın alınan malların ya da belli bir ücret karşılığı edinilen hizmetin kusurlu çıkması ya da alıcı ile tüketici arasında anlaşmazlık çıkmış olması.
Heyetler, Hizmetlerine İlçe Kaymakamlıkları ve İl Müdürlükleri’nde Devam Ediyor.
Sözleşmenin zayıf tarafı olarak görülen tüketicilerin hakları böylece ücretsiz, hızlı ve tarafsız şekilde çözümlendirilmiş oluyor. Mahkeme öncesinde çözümlerin bulunması için tüketici hakem heyetine başvuru süresi kapsamında vatandaşlara hizmet vermeye 1995 yılından bu yana devam ediyor. İlçe kaymakamlıkları ve il müdürlükleri bünyesinde heyetler hizmet vermeye devam ediyor. Taksitli satış sözleşmeleri, ayıplı mal ve hizmetler, mesafeli sözleşmeler, simsarlık, sigorta, vekalet, iş yeri dışında kurulan sözleşmeler gibi konular en çok tüketicilerin problem yaşadıkları noktalar arasında yer alıyor.
Tüketici Hakem Heyetine Başvuru, Tüketicinin aldığı malın ayıplı çıkması sonrasında başvurduğu ve talebini ilettiği satıcı veya hizmet sağlayıcısından olumlu bir yanıt alamaması durumunda ilk olarak Tüketici Mahkemelerine değil, ikametin bulunduğu yerdeki tüketici hakem heyetlerine başvurması gerekmektedir.
Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Nasıl Yapılır?
Tüketici olarak bir hakkın satış sonrasında kaybedilmesi sonrasında satıcı veya hizmet sağlayıcısının şikayet edilmesi oldukça önemlidir. Bu şekilde satıcı veya hizmet sağlayıcısının başka insanları da bu şekilde kandırmasına ve haklarını almasına izin verilmemiş olunacaktır.
Başvuruların yapılacağı hakem heyetleri illerde Sanayi ve Ticaret Müdürlüğünde, ilçelerde ise Kaymakamlık binalarında, Tüketici Mahkemeleri ise her il ve ilçede bulunan adliye binalarında bulunabilmektedir. Tüketici sorunları hakem heyetleri ülkemizdeki 81 ilde ve 851 ilçede bulunabilmektedir. (Tüketici Hakem Heyetine Başvuru)
Tüketici Hakem Heyetinin Kararını Vermesi Durumunda Firmanın Buna Uymaması Halinde Ne Yapılmalı?
Hakem heyetlerine yapılan başvurular sonucunda, heyetin lehte bir karar vermesi ve satıcının bu kararı uygulamaması durumunda icra müdürlüklerine başvuru yapılabilmektedir.
Hakem heyetinden kararın verilmesinden ve tebliğ edilmesinden sonraki 15 gün içerisinde Tüketici Mahkemesine itiraz hakkı karşı tarafta bulunmaktadır.
Yapılacak başvuru konusunda, ilgili şikayetin konusunu belirten dilekçe ile konuya ait olan gerekli belgelerin (fatura, fiş ve sözleşme gibi) şahsen veya posta yolu ile hakem heyetine ulaştırılması gerekmektedir.
Tüketicinin başvuru konusunda hazırlayacağı dilekçede, satın alınan mal veya hizmet konusunda özelliklerini, malın ne zaman alındığını veya hizmetin ne zaman, nerede verildiği, satıcıya şikayetin bildirildiğinde alınan yanıt, mal veya hizmete ödenen bedel, şikayetin tam olarak ne olduğu ve sonuçta satıcı ile hizmet sağlayıcısından ne istendiği açıkça belirtilmelidir. (Tüketici Hakem Heyetine Başvuru)
Tüketici Hakem Heyetine Yapılacak Başvurular Paralı Mıdır?
Hakem heyetleri yapılacak başvuru ile alakalı olarak bir para talebinde bulunmamaktadır. Hakem heyetlerinin görevlendirecekleri bilirkişilerin ücretlerini ise Sanayi ve Ticaret Bakanlığı karşılamaktadır. Bunun yanında Tüketici Mahkemelerinde de yapılacak yargılamalar konusunda bir ücret talebinde bulunulmamaktadır.
Tüketici mahkemeleri nezdinde, tüketiciler tarafından açılacak olan davalar her türlü resim ve harç bedelinden muaf tutulmuştur.
Tüketici Mahkemelerinin Sonucu Ne Zaman Açıklanır?
Tüketicilerin hakem heyetlerine yapacakları başvuruları en geç üç ay içerisinde karara bağlanabilmektedir. Ancak bu süre heyetin iş yoğunluğuna göre değişebilmektedir. Heyet tarafından verilmiş olan karar taraflara 5 gün içerisinde tebliğ edilmektedir. Hakem heyetinin kararlarının yer almış olduğu listeler ise, illerde müdürlükler ve ilçelerde ise kaymakamlıklarda bulunan duyuru panolarına asılmaktadır.
Tüketici Haklarına Başvuru Nasıl Yapılmaktadır?
Satın olunan herhangi bir mal veya hizmetin ayıplı olduğunun fark edilmesi durumunda ilk olarak malın satıcısı veya hizmetin sağlayıcıda gidilerek bu konuda bilgi verilmesi ve çözüm istenmelidir. Ancak sorunun çözülmemesi durumunda ve karşı tarafın bu konuda yükümlülüğünü yerine getirmemesi durumunda tüketici hakem heyetlerine veya Tüketici Mahkemesine başvuru yapılmalıdır.
Hakem Heyetleri ve Tüketici Mahkemeleri Nerelerdedir?
Hakem heyetleri illerde Sanayi ve Ticaret Bakanlığında, ilçelerde ise Kaymakamlık binalarında yer almaktadır.
Hakem heyetleri 81 il ve 851 ilçede yer almaktadır. Tüketici Mahkemeleri ise her il ve ilçede bulunan adliye binalarında bulunmaktadır.
Tüketici Mahkemesi Başvurusu Nasıl Yapılır?
Bir mal veya hizmetin satın alınmasında ve sonrasında malın ayıplı olması durumunda, ilk olarak mal veya hizmetin alındığı satıcıya veya hizmetin sağlayıcısına gidilmesi ve bu durumun çözümüne yönelik bir talep iletilmesi gerekmektedir.
Bu konuda yapılacak talepte malın iadesinin, malın yenisi ile değiştirilmesinin veya malın ayıbı oranında bir miktar indirim uygulanmasının istenmesi gibi haklı seçimler ve talepler iletilebilmektedir.
Tüketiciler bu seçimlik haklarından istediklerinin yerine getirilmesini satıcı veya hizmet sağlayıcısından talep edebilmektedir. (Tüketici Hakem Heyetine Başvuru)
Makalemizde Tüketici Hakem Heyetine Başvuru konusu yer almıştır. Diğer bilgilendirici makaleler için Ankara Avukat ve Tüketici Avukatı sayfalarını ziyaret edebilirsiniz.
AVUKATA İLK SORUYU SİZ SORMAK İSTER MİSİNİZ?