Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Nereden Yapılır? Tüketici hakem heyetine Hangi Belgelerle Başvurulur?

Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Nereden Yapılır? Tüketici hakem heyetine Hangi Belgelerle Başvurulur?
Tüketici hakem heyetine başvurular ücretsiz olup, şahsen, posta veya e-Devlet üzerinden yapılabilmektedir. Başvuruda fatura, servis fişi gibi belgeler gereklidir. Karar olumlu ise, 15 gün bekleyip ödenmezse icra takibi yapılır.

Tüketici haklarının korunması ve tüketici uyuşmazlıklarının çözümünde tüketici hakem heyetleri önemli bir role sahiptir.

Bu süreçte, tüketicilerin nasıl başvuruda bulunacakları, hangi belgelerle başvuracakları, başvuru ücreti, şikayet süreçleri, ve kararlara itiraz gibi konular merak edilmektedir. İşte bu sorulara verilecek cevaplar:

1. Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Nasıl Yapılır?

Tüketici hakem heyetine başvuru, şahsen veya avukat aracılığıyla; elden, posta yoluyla veya elektronik ortamda e-Devlet kapısı üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) ile yapılabilir. Sözlü başvuru kabul edilmemektedir.

2. Tüketici Hakem Heyetine Hangi Belgelerle Başvurulur?

Başvuruda, dilekçe ile birlikte ayıplı mal veya hizmete dair fatura, servis fişi, sözleşme gibi belgeler, banka dosya masrafları için ise bankadan alınan dekont, hesap dökümü gibi belgeler gerekmektedir.

3. Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Ücreti Var mı?

Tüketici hakem heyetine yapılan başvurular için herhangi bir ücret alınmamaktadır. 2024 yılı itibarıyla, değeri 104 bin TL'nin altında bulunan uyuşmazlıklarda İl veya İlçe Tüketici Hakem Heyetleri görevlidir.

4. Tüketici Haklarına Şikayet Nasıl Yapılır?

“Alo 175 Tüketici Danışma Hattı” üzerinden tüketiciler, karşılaştıkları sorunlara ilişkin çözüm yolları hakkında bilgi alabilir ve tüketici uyuşmazlıklarının çözülmesi için ilgili makamlara yönlendirilir.

5. E-Devlet Tüketici Hakem Heyeti Ücretli mi?

E-Devlet üzerinden tüketici hakem heyetine yapılan başvurular ücretsizdir. Başvuru süreci en fazla 10 dakika sürerken, sonuçların belirlenmesi ortalama olarak iki ayı bulabilir.

6. Tüketici Hakem Heyeti Beni Haklı Buldu, Şimdi Ne Yapmalıyım?

Kararın olumlu olması durumunda, karşı tarafın itirazı olabileceği için 15 gün beklemek gerekir. İtiraz olmaması veya itirazın reddedilmesi halinde, ilgili banka veya firmaya başvurulabilir. Gereğinin yerine getirilmemesi durumunda, icra müdürlüklerine başvurularak icra takibi başlatılabilir.

7. Tüketici Hakem Heyeti Masrafları Kim Öder?

Tüketiciler, yargılama harçlarından muaf olmakla birlikte, gider avansı ve delil avansı gibi yargılama giderlerini karşılamak zorunda kalabilirler.

8. Ayıplı Mal İçin Nereye Başvurulur?

Ayıplı mal veya hizmet için tüketici, resmi ikametgahının bulunduğu yerdeki veya mal/hizmeti satın aldığı satıcının bulunduğu yerdeki tüketici hakem heyetine başvurabilir.

9. Tüketici Hakem Heyetinin Verdiği Karar Kesin midir?

Tüketici hakem heyetinin kararı bağlayıcıdır; ancak, karara 15 gün içinde tüketici mahkemelerine dava açılarak itiraz edilebilir.

10. Tüketici Hakem Heyeti Kararına İtirazda Arabuluculuk Zorunlu mu?

Tüketici hakem heyetine yapılan başvurularda ve kararlara karşı itirazlarda arabuluculuk süreci zorunlu değildir.

11. Tüketici Hakem Heyeti Limiti Ne Kadar?

2024 yılı için tüketici hakem heyetine yapılacak başvuruların parasal sınırları, 104 bin TL'nin altında bulunan uyuşmazlıklar için geçerlidir.

Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Yapmak Ücretli Mi?

Tüketici hakem heyetine başvuru yapmak için herhangi bir ücret ödemek gerekmiyor. İşlemler e devlet kapısı üzerinden dahi kolayca gerçekleştirilebiliyor.

E devlet kapısı üzerinden yapılan başvuruların tüketici aleyhine karar verilmesi halinde, cepten çıkan ücretlerin tamamı (bilirkişi hizmeti ücreti gibi) Bakanlık tarafından ödeniyor. Böylece hakkını arayan tüketicilerin cebinden para çıkmamış oluyor.

Tüketici Hakem Heyetinin Kararını Vermesi Durumunda Firmanın Buna Uymaması Halinde Ne Yapılmalı?

Hakem heyetlerine yapılan başvurular sonucunda, heyetin lehte bir karar vermesi ve satıcının bu kararı uygulamaması durumunda icra müdürlüklerine başvuru yapılabilmektedir. Hakem heyetinden kararın verilmesinden ve tebliğ edilmesinden sonraki 15 gün içerisinde Tüketici Mahkemesine itiraz hakkı karşı tarafta bulunmaktadır.

Yapılacak başvuru konusunda, ilgili şikayetin konusunu belirten dilekçe ile konuya ait olan gerekli belgelerin (fatura, fiş ve sözleşme gibi) şahsen veya posta yolu ile hakem heyetine ulaştırılması gerekmektedir.

Tüketicinin başvuru konusunda hazırlayacağı dilekçede, satın alınan mal veya hizmet konusunda özelliklerini, malın ne zaman alındığını veya hizmetin ne zaman, nerede verildiği, satıcıya şikayetin bildirildiğinde alınan yanıt, mal veya hizmete ödenen bedel, şikayetin tam olarak ne olduğu ve sonuçta satıcı ile hizmet sağlayıcısından ne istendiği açıkça belirtilmelidir. (Tüketici Hakem Heyetine Başvuru)

Tüketici Hakem Heyetine Yapılacak Başvurular Paralı Mıdır?

Hakem heyetleri yapılacak başvuru ile alakalı olarak bir para talebinde bulunmamaktadır. Hakem heyetlerinin görevlendirecekleri bilirkişilerin ücretlerini ise Sanayi ve Ticaret Bakanlığı karşılamaktadır.

Bunun yanında Tüketici Mahkemelerinde de yapılacak yargılamalar konusunda bir ücret talebinde bulunulmamaktadır. Tüketici mahkemeleri nezdinde, tüketiciler tarafından açılacak olan davalar her türlü resim ve harç bedelinden muaf tutulmuştur.

Tüketici Mahkemelerinin Sonucu Ne Zaman Açıklanır?

Tüketicilerin hakem heyetlerine yapacakları başvuruları en geç üç ay içerisinde karara bağlanabilmektedir. Ancak bu süre heyetin iş yoğunluğuna göre değişebilmektedir.

Heyet tarafından verilmiş olan karar taraflara 5 gün içerisinde tebliğ edilmektedir. Hakem heyetinin kararlarının yer almış olduğu listeler ise, illerde müdürlükler ve ilçelerde ise kaymakamlıklarda bulunan duyuru panolarına asılmaktadır.

Tüketici Haklarına Başvuru Nasıl Yapılmaktadır?

Satın olunan herhangi bir mal veya hizmetin ayıplı olduğunun fark edilmesi durumunda ilk olarak malın satıcısı veya hizmetin sağlayıcıda gidilerek bu konuda bilgi verilmesi ve çözüm istenmelidir.

Ancak sorunun çözülmemesi durumunda ve karşı tarafın bu konuda yükümlülüğünü yerine getirmemesi durumunda tüketici hakem heyetlerine veya Tüketici Mahkemesine başvuru yapılmalıdır.

Hakem Heyetleri ve Tüketici Mahkemeleri Nerelerdedir?

Hakem heyetleri illerde Sanayi ve Ticaret Bakanlığında, ilçelerde ise Kaymakamlık binalarında yer almaktadır. Hakem heyetleri 81 il ve 851 ilçede yer almaktadır. Tüketici Mahkemeleri ise her il ve ilçede bulunan adliye binalarında bulunmaktadır.

Tüketici Mahkemesi Başvurusu Nasıl Yapılır?

Bir mal veya hizmetin satın alınmasında ve sonrasında malın ayıplı olması durumunda, ilk olarak mal veya hizmetin alındığı satıcıya veya hizmetin sağlayıcısına gidilmesi ve bu durumun çözümüne yönelik bir talep iletilmesi gerekmektedir.

Bu konuda yapılacak talepte malın iadesinin, malın yenisi ile değiştirilmesinin veya malın ayıbı oranında bir miktar indirim uygulanmasının istenmesi gibi haklı seçimler ve talepler iletilebilmektedir.

Tüketiciler bu seçimlik haklarından istediklerinin yerine getirilmesini satıcı veya hizmet sağlayıcısından talep edebilmektedir. (Tüketici Hakem Heyetine Başvuru) Makalemizde Tüketici Hakem Heyetine Başvuru konusu yer almıştır. Diğer bilgilendirici makaleler için Ankara Avukat ve Tüketici Avukatı sayfalarını ziyaret edebilirsiniz.

Bu haber toplam 388 defa okunmuştur
Etiketler :
HABERE YORUM KAT
İLETİŞİM: 0 312 229 25 05 CEP: 0 545 229 25 05 ADRES : Adres: Eti, Strazburg Cd. N:10/9, 06101 Çankaya/Ankara